Stresant, obositor, prilej de ingrijorare… Tema pentru acasa a copilului pare ca aduce uneori cu ea toate aceste lucruri. Iata, insa, ca ea poate deveni, cu putin ajutor, un moment placut si firesc pentru copil si parinte.
In fiecare seara, aproape, copilul tau are de rezolvat lectii pentru a doua zi. Dupa oboseala acumulata de el si de tine, temele pentru acasa pot parea o corvoada pentru oricine. Iata cateva sfaturi prin care poti elimina stresul acestor momente lucrand eficient.
In fiecare seara, aproape, copilul tau are de rezolvat lectii pentru a doua zi. Dupa oboseala acumulata de el si de tine, temele pentru acasa pot parea o corvoada pentru oricine. Iata cateva sfaturi prin care poti elimina stresul acestor momente lucrand eficient.
Lasa-i o pauza dupa scoala
Unii parinti cred ca este mai bine ca temele sa fie facute cat mai repede „ca sa te iei de o grija“. Se pare, insa, afirma psihologii, ca o astfel de metoda nu face decat sa surmeneze copilul. Acesta nu are timp sa faca la nivel subiectiv tranzitia de la parasirea programului scolar la revenirea acasa. In dorinta de a-i lasa mai mult timp liber dupa terminarea lectiilor, copilul tau nu mai are vreme sa se relaxeze, sa se debaraseze de agitatia acumulata la scoala.
Transforma temele intr-un ritual zilnic
Un program riguros, respectat zilnic, favorizeaza, afirma specialistii, capacitatea de invatare. In plus, copilului tau ii va fi mai usor stiind ca timpul dedicat temelor nu ii rezerva surprize neplacute. Nu este necesara impunerea unei anumite cantitati de materie de studiu, sau a unui anumit ritm. Este, insa, foarte bine sa existe o rutina a acestuia. Ea trebuie impusa inca din primul an de scoala. Intotdeauna, insa, trebuie sa iti amintesti ca posibilitatile de concentrare ale unui copil sunt reduse: intre 8 si 10 ani, el poate avea nevoie de pauze scurte, creative (cateva minute dedicate desenului sau unui joc de Lego…). Iar pana la varsta de 12 ani este preferabil ca timpul de concentrare fara intrerupere sa nu depaseasca o jumatate de ora.
Nu uita ca trebuie sa fii prezenta in timpul de lectii al copilului tau. Adultul are rol de organizator. Copilul tau are nevoie de indrumare pentru a invata cum sa isi gestioneze timpul. Parintele administreaza programul micului elev si serveste, totodata, ca garant al corectitudinii muncii lui. Aceasta nu inseamna ca trebuie sa te transformi in gardian sau in profesor. Insa fiica sau fiul tau au nevoie sa simta ca exista cineva de incredere care coordoneaza totul, care il incurajeaza, il lauda si ii este alaturi, daca nu se descurca.
O metoda foarte buna de a vedea ce a invatat copilul tau este testarea lui intr-un cadru informal. Daca, de exemplu, doreste sa se uite la televizor, il poti provoca sa iti citeasca traducerea filmelor. Daca ii faci o prajitura, poti sa ii ceri sa calculeze cu tine gramajul necesar al fiecarui ingredient.
Doua extreme de evitat
Se pare ca multi parinti oscileaza intre doua abordari:
– Autoritarismul. Copilul tau nu are dreptate niciodata. El nu trebui incurajat atunci cand are pentru ca „i se urca la cap”. Daca are probleme la lectii trebuie sa invete sa se descurce singur. Temele nu sunt, oricum, suficient de multe sau de grele. Rezultatul: demotivare, descurajare, scaderea increderii in sine si a interesului pentru studiu, teama.
– Toleranta extrema. Scoala este foarte solicitanta. Copilul oboseste de la efort si trebuie protejat. Daca spune ca nu mai poate trebuie intervenit imediat. Este bine ca membrii familiei sa rezolve situatia pentru ca lectiile sa nu ramana nefacute. Rezultatul: dezorganizare, lipsa responsabilitatii, a exercitiului, alint exagerat, fragilitate, nepasare.
Ruptura dintre creativitate si efortul de invatare provoaca indepartarea de studiu.
Psihologii sustin ca transformarea temelor intr-o simpla obligatie, ignorand partea imaginativa, curiozitatea, ritmul propriu, interesele si particularitatile unui copil, il poate demotiva foarte tare pe acesta.
Nu-i face tu temele
Multi copii pot fi foarte seductivi stiind sa atinga coarda sensibila a parintelui. Insa, asa cum nu este bine nici ca temele sa devina un motiv de teroare, micul tau elev trebuie sa stie ca ele sunt responsabilitatea lui. Uneori el poate invoca tot felul de argumente care sa il scape efort, iar mama sau tata se lasa impresionati de ele. Specialistii recomanda interventia parintelui numai atunci cand este vorba de o problema reala si dupa ce copilul a depus eforturi sa o rezolve.
Psihologii afirma ca, de la varsta de 13 ani, influenta parintelui in pregatirea temelor se poate diminua. Este de preferat ca acest proces sa aiba loc treptat si discret. Daca vezi ca fiul sau fiica ta stiu sa isi respecte timpul de lucru si se descurca cu succes, supravegherea lor poate fi din ce in ce mai rara. Dupa 5 ani in care ai fost alaturi de copilul tau invatandu-l sa se organizeze si sa se responsabilizeze, prezenta ta poate deveni mai discreta, pentru a-i lasa libertate de dezvoltare.
(sursa:http://www.psychologies.ro/anchete-si-dosar/familie-copii-anchete-si-dosar/ghidul-antistres-al-temelor-pentru-acasa-821710)